La Ruta de l’Art Rupestre, Patrimoni Mundial de la UNESCO

La Ruta de l’Art Rupestre mostra una sèrie de conjunts excepcionals que ens parlen de la vida a la prehistòria

Anna M. Garrido
Conservadora del Museu d’Arqueologia de Catalunya i coordinadora de la Ruta de l’Art Rupestre


El Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC) vol aprofundir en la difusió del patrimoni arqueològic i també sensibilitzar la ciutadania sobre la importància de la seva conservació. És per aquesta raó que des del 2005 impulsa la ruta cultural de l’art rupestre, que se suma a la dels ibers, ja existent.

La Ruta de l’Art Rupestre mostra una sèrie de conjunts excepcionals que ens parlen de la vida a la prehistòria; unes escenes pintades, extremadament fràgils, que van ser creades en alguns casos fa més de 8000 anys i que la UNESCO va inscriure en la Llista de Patrimoni Mundial per la seva singularitat. Integren la Ruta des del seu inici els conjunts prehistòrics i equipaments següents:

Museu d’Arqueologia de Catalunya (Barcelona)

Com a museu nacional impulsor de la Ruta de l’Art Rupestre ofereix 2.500 m² d’exposicions dedicades a presentar les arrels de Catalunya, des de la prehistòria fins a l’alta edat mitjana. És el punt 0 de la Ruta, on es donen les claus per entendre l’art rupestre, on es pot descobrir la cultura material que ens van deixar aquells artistes i emocionar-s’hi, i on també es poden veure les pintures originals de la cova dels Moros de Calapatà (Terol). A més, fins al 22 de novembre es pot visitar l’exposició temporal “Art primer. Artistes de la prehistòria”, Imatge 1a que presenta dos-cents cinquanta objectes únics de la prehistòria europea procedents de vint museus i institucions catalanes, de l’Estat espanyol i franceses. Una exposició a la descoberta de les primeres manifestacions artístiques a Europa i especialment de l’art rupestre llevantí.

Centre d’Interpretació d’Art Rupestre dels Abrics de l’Ermita a Ulldecona (Montsià, Tarragona)

Aquest espai, situat dins el conjunt de l’ermita de la Pietat i a tocar dels onze abrics amb pintures descoberts, ha estat dissenyat per apropar al públic les nombroses restes que aquests abrics atresoren. S’han utilitzat múltiples recursos gràfics, un gran nombre de fotografies i calcs de les pintures perquè els visitants assoleixin, de forma molt amena, un coneixement prou aprofundit d’aquest llegat. Aquest recorregut didàctic es complementa amb una visita guiada a l’Abric I i a l’Abric IV, els conjunts més notables i espectaculars tant des del punt de vista del nombre de figures (170 elements relacionats amb la cacera a l’Abric I) com del seu estat de conservació.

Centre d’Interpretació d’Art Rupestre, Muntanyes de Prades a Montblanc (Conca de Barberà, Tarragona)

A l’espai natural de les muntanyes de Prades, format per un extens entramat de serres i barrancades, es localitzen més de vint conjunts amb manifestacions rupestres, xifra que continua creixent perquè cada any se’n descobreixen de nous. En l’actualitat són només visitables l’abric del Portell de les Lletres, Mas d’en Llort i Mas d’en Ramon d’en Bessó per la dificultat d’accés que presenta la resta i també pels seus problemes de conservació, per això es proposa la visita al centre d’interpretació ubicat a la vila de Montblanc. L’àrea expositiva s’articula mitjançant plafons retrolluminosos, diorames, còpies d’art moble i rèpliques facsímils dels abrics amb pintures. Un recorregut per onze espais, principalment destinats a les manifestacions prehistòriques, tant de la comarca com de l’art rupestre mundial.

La Roca dels Moros a El Cogul (Les Garrigues, Lleida)

Es tracta d’una cavitat que va ser utilitzada per l’home durant uns 5000 anys, des del 7000 fins a l’any 100 aC, aproximadament. Com a testimoni d’aquesta utilització, avui dia és visitable un conjunt pictòric format per 42 figures pintades, així com 260 elements gravats sobre la roca. Destaca sobretot una escena constituïda per unes figures humanes femenines que n’envolten una de masculina, tradicionalment interpretada com una dansa fàl·lica vinculada als rituals de fertilitat. La visita a l’abric es fa des del Centre d’Interpretació del Conjunt Rupestre de la Roca dels Moros del Cogul, un edifici amb una arquitectura integrada en el paisatge i que, a través de la seva exposició, dona les claus per entendre el jaciment.

La Ruta de l’Art Rupestre es va dissenyar des de l’inici com una ruta oberta, pensada per fer-la créixer amb aquells jaciments excepcionals que s’anessin adequant a la visita pública. I precisament, coincidint amb la commemoració del vintè aniversari de la inscripció d’aquest patrimoni en la llista del Patrimoni Mundial, s’ha volgut ampliar incorporant-hi els conjunts següents, alguns d’ells descoberts els darrers anys.

Les Brucardes a Sant Fruitós de Bages (Bages, Barcelona)

Es tracta d’una balma amb pintures, descoberta el 2016, que forma un mural compacte realitzat en un sol moment cronològic entre el 4000 i el 3000 aC. La componen onze figures esquemàtiques que corresponen a quadrúpedes, representacions estel·liformes i barres. La visita es gestiona a través de l’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages. Es tracta d’un dels primers conjunts de pintures rupestres documentats a la Catalunya Central (l’altre es troba a Castellar del Riu, Berguedà), la qual cosa obre noves línies d’investigació i d’interpretació científica per considerar.

Vall de la Coma, balma dels Punts a L’Albi (Garrigues, Lleida)

La balma dels Punts és un jaciment amb pintures naturalistes i esquemàtiques que destaquen pel gran conjunt de més de quatre-cents punts, un dels més importants de Catalunya, que estan en estreta relació amb un cérvol i que fan pensar en alguna forma de còmput associat a aquest animal.

A la vall de la Coma el fris pintat està integrat per un total de deu figures corresponents a ramiformes, antropomorfs, quadrúpedes i representacions humanes, d’estil esquemàtic i tècnica de traç simple.

Per fer la visita guiada a aquestes dues balmes s’ha de fer la reserva prèvia a l’Ajuntament de l’Albi.

Cova del Tabac i Espai Orígens a Camarasa (Noguera, Lleida)

En aquesta cova situada en un entorn excepcional s’han individualitzat dotze figures que corresponen a antropomorfs, estel·liformes, quadrúpedes, rectangles radiats, traços i restes de pigment, d’estil esquemàtic, tècnica de traç simple i color ataronjat-vermellós i vermell. Les visites es gestionen des de l’Espai Orígens, un centre dedicat a la dinamització del territori de la zona del Mont-roig a través del seu patrimoni històric i natural. Forma part del Campus d’Arqueologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i té com a objectiu relacionar el coneixement que es desprèn del treball de recerca arqueològica amb les activitats de caire experiencial que duu a terme per a tot tipus de públic.

Cova dels Vilasos a Os de Balaguer (Noguera, Lleida)

En una ubicació privilegiada sobre la vall del riu Farfanya es troba aquesta cova ricament decorada: s’hi han identificat fins a vint-i-vuit figures o traços. En tot el conjunt, es conserven tres grups de figures especialment significatives pel seu contingut. En primer lloc, una escena de dansa, on un home agafa per la cintura dues dones vestides amb les faldilles típiques de la pintura llevantina. Les tres figures estan pintades amb vermell intens. Un altre dels grups està format per quatre cercles concèntrics i es creu que és una representació heliolítica, de tribut al sol. Per últim, al fons de la cova, s’aprecia una escena de caça, on es representen cabres, llops, guineus i una cérvola.

Parellada I-IV i la Vall I-III a Capçanes (Priorat, Tarragona)

Als barrancs de la Vall i Parellada de la serra de Llaberia trobem el conjunt de pintures rupestres de Capçanes. Descobertes l’any 2007, als diferents abrics es conserven més de cent cinquanta figures humanes i d’animals, la majoria llevantines. Destaca per la seva singularitat i detall una escena única al territori formada per vint-i-set figures i interpretada com una emboscada o sacrifici humà massiu. També un gran toro de 54 cm, un dels més grans documentats a Catalunya fins avui, i tres gravats al sostre que representen tres cérvols.

Cocó de la Gralla i Museu de la Pauma a Mas de Barberans (Montsià, Tarragona)

Aquest conjunt pictòric està situat dins del Parc Natural dels Ports i és una mostra de l’art rupestre llevantí amb una antiguitat d’uns 8000 anys. Les pintures representen dues fileres d’arquers a la carrera cap a l’esquerra, de dues mides diferents, diversos animals i petjades, que formen una possible escena de cacera o ritual. En total, seixanta-nou figures formen aquest conjunt excepcional. La visita es gestiona i complementa des del Museu de la Pauma, que és també un centre de desenvolupament rural, que posa en valor una part del patrimoni etnològic autòcton com és el treball de la pauma.

Les actuacions de dinamització per donar a conèixer la Ruta i els seus conjunts han estat constants els darrers anys, des de la creació de recursos didàctics i digitals per a la comunitat educativa, i l’edició de material promocional i guies dels abrics d’Ulldecona i Montblanc, fins a l’organització de seminaris científics, la programació de sortides culturals per descobrir els diferents jaciments o la producció d’exposicions itinerants que han recorregut el país per apropar aquest patrimoni de valor universal a tothom.

Tot plegat, de la mà de la investigació arqueològica, que és fonamental per avançar en el seu coneixement i en la seva conservació, i és la base també de la creació de les activitats didàctiques que s’ofereixen per a tots els públics, amb l’objectiu de retornar a la societat el coneixement adquirit. És també necessari mantenir els discursos actualitzats amb la recerca, poder explicar al visitant els darrers descobriments, quines noves reinterpretacions es fan, què s’ha publicat… això enriqueix enormement la visita, i permet que el públic hi torni periòdicament, perquè sempre se li explicaran coses diferents.

En aquesta nova realitat sorgida de la pandèmia i del desconfinament podem afirmar que els equipaments i jaciments de la Ruta són espais segurs i saludables, ja que s’hi apliquen tots els protocols d’higiene i prevenció, els accessos són regulables i les visites es fan amb prèvia reserva, en grups reduïts i en bona part a l’aire lliure. Aquesta serà una distància física però no emocional, perquè els equips d’educadors que hi ha al darrera treballen amb valors com l’autenticitat i l’originalitat perquè els relats siguin més pròxims, i les experiències personals úniques.

Aquest temps és també una oportunitat per descobrir el nostre patrimoni més proper, que, a més, sovint es troba en indrets naturals espectaculars, com és el cas de l’art rupestre. El seu entorn únic ens dona les claus per entendre’l, per apropar-nos-hi i connectar amb les persones que van viure en els nostres territoris fa milers d’anys i que no eren pas tan diferents a nosaltres. S’emocionaven i es preocupaven per les mateixes coses que nosaltres, el treball, la criança, la vida social, els rituals… i tot això ho reflecteix l’art rupestre, una finestra a les seves vides, al seu passat, que alhora és el nostre. Però una finestra molt fràgil, que hem de conèixer per valorar-lo, per transmetre’l als nostres fills i filles; així tindrà l’oportunitat de conservar-se i poder connectar amb les generacions futures.

La Ruta de l’Art Rupestre contribueix a la socialització de les persones, però el nostre repte és, avui, treballar per enfortir els vincles emocionals i fer que el patrimoni sigui un tret més identificatiu de la persona.

La Ruta de l’Art Rupestre també compleix un doble objectiu, donar a conèixer l’important patrimoni arqueològic català alhora que dinamitza econòmicament el territori. És temps de fer un consum responsable de país, depèn de tots nosaltres que es reactivi. Els museus i el patrimoni cultural són part de la solució, ajuden a construir un futur més responsable, inclusiu, sostenible, accessible… Per tot això i pels valors universals de l’art rupestre us convidem a descobrir els seus museus i jaciments.