Internet: el posicionament com a estratègia

El Dia Internacional dels Museus és un esdeveniment que permet als museus apropar-nos a la ciutadania

Grup de Comunicació del MAC


El 18 de maig celebrem habitualment el Dia Internacional dels Museus, un esdeveniment que permet als museus apropar-nos a la ciutadania d’una forma singular, engalanats, oferint les exposicions i les noves activitats que amb il·lusió hem preparat especialment per compartir amb tots els nostres seguidors i amics.

El Dia Internacional dels Museus 2020 serà recordat pel brot de la Covid-19. El tancament dels museus, en el marc de la greu situació sociosanitària que està patint la humanitat i que malauradament s’ha emportat milers de vides d’amics, familiars i companys, ha de ser un repte per generar una participació una mica diferent, a través dels nostres canals en línia.

L’Internacional Council of Museums ens ha convidat a compartir, a través del DIM20: Museus per la Igualtat: Diversitat i Inclusió, la visió del món que tenen els museus mitjançant les seves propostes en línia. La reflexió del futur post-Covid-19 al Museu d’Arqueologia de Catalunya també ens ha fet ser pro-positius quant a explorar noves propostes de participació en línia que s’hauran de treballar en profunditat, valorar i finalment engegar amb tots vosaltres.

Aprofitem aquest esdeveniment del 18 de maig per oferir-vos una selecció del treball que estem preparant per seguir en contacte amb vosaltres. Presentem un seguit de propostes de divulgació de coneixement arqueològic en línia i les nostres principals accions en xarxes socials, i us convidem a conèixer les nostres propostes gràcies al Butlletí del Museu d’Arqueologia de Catalunya, al qual us podeu subscriure a través del nostre web www.mac.cat.

Propostes de divulgació del patrimoni arqueològic

En un moment en què la càrrega de continguts a Internet (xarxes socials, webs, butlletins digitals, blogs…) és innegable, el Museu d’Arqueologia de Catalunya obre el seu coneixement per adaptar-se a noves formes de consum cultural, per atreure noves audiències i posicionar-se com a equipament digitalment ric, creatiu i dinàmic.

En moments complexos, és quan més s’ha de valorar el repte d’afrontar el futur amb noves propostes.

Accions articulades a través de les xarxes socials

Píndoles de patrimoni. Promoure el coneixement d’objectes o d’espais singulars del Museu, principalment en el cas dels jaciments, amb la creació de vídeos de curta durada, de dos a tres minuts, que utilitzen audiodescripcions. Aquesta proposta permet disposar de descripcions en diversos idiomes. La proposta s’orienta a públic adult no especialitzat i, en el cas d’Empúries, al públic infantil. Distribució a través de les xarxes socials.

Museu endins. La participació dels especialistes en la creació de materials de divulgació ha permès enregistrar vídeos de curta durada, de dos a tres minuts, per desvetllar, en primera persona, un tret singular, desconegut o enigmàtic d’un objecte del Museu. Aquesta proposta combina vídeos personals dels conservadors amb imatges o altres recursos dels objectes que es descriuen. Distribució a través de les xarxes socials; el material s’empaquetarà a través del canal YouTube.

Jaciments en 360 graus. El Museu d’Arqueologia de Catalunya va desenvolupar l’any 2019 set vídeos per visualitzar amb ulleres 360 alguns dels jaciments arqueològics catalans més importants, d’Eivissa i la reconstrucció d’un templet funerari. Els jaciments del Cogul, la Draga, Montanissell, el dolmen de Sus, els hipogeus des Puig des Molins a Eivissa, el jaciment d’Empúries, el jaciment d’Ullastret i un mausoleu romà en forma de templet de la ciutat de Barcelona es mostren ara, gràcies a una adaptació tecnològica, mitjançant tauletes i telèfons intel·ligents. Es tracta d’un recurs imprescindible que ajudarà a difondre el nostre patrimoni arqueològic experimentant les sensacions que produeix gaudir de la possibilitat de circular pels espais i observar-los en 360 graus.

El canal YouTube del Museu d’Arqueologia de Catalunya té 752 subscriptors, 120.914 visualitzacions i més de dos-cents vídeos de característiques i tipologies ben diferents per captar l’interès de públics molt diversos. Darrerament, s’ha reordenat el contingut en setze llistes de distribució: Vine al MAC, Educació, Excavacions, Arqueologia subaquàtica, Art rupestre, Exposicions, Playstories, Conferències, Activitats, Recursos educatius del MAC, Mitjans, Making of, Conservació-restauració, La ruta dels ibers, La col·lecció del MAC i Gerunda Romana. El projecte que tenim davant és la reordenació de continguts no només tipològicament sinó temàticament, de manera que els vídeos siguin més fàcils de trobar i de fer servir com a recurs per utilitzar a l’aula.

Instagram live: cara a cara. L’experiència del MAC en la programació de conferències en streaming ens permet ara programar cicles de xerrades temàtiques centrades a contrastar opinions i practicar un relat proper amb preguntes en línia per part dels participants. Creiem que un canal que pot permetre aquesta participació i diàleg proper és l’Instagram live. La proposta inclou debats a dos en directe i també directes amb situacions rellevants, com pot ser el procés d’una excavació o de restauració d’una peça. Començarem al maig amb quatre debats en relació amb l’exposició “Art Primer. Artistes de la Prehistòria”, que continuarà a l’estiu amb el curs d’arqueologia d’Empúries, i cap a finals d’any amb el 175 aniversari del Museu d’Arqueologia de Catalunya a Girona.

Contes al MAC. Es tracta d’una acció que té el seu origen en la iniciativa conjunta de diferents museus de la ciutat, actualment set, vinculada al Dia de la Dona i adreçada al públic familiar (nenes i nens de tres a dotze anys). La temàtica posa l’accent en temes de gènere, amb el títol Petites històries, grans dones. Museus amb ulls de dones. També s’hi han afegit la Fundació Miró i el Museu Picasso. Les autores dels contes són Anna Manso i Victoria Bermejo, i actualment treballem en la gravació d’aquests contes per tal que se’n pugui gaudir també en línia. Paral·lelament estem valorant l’enregistrament d’altres activitats i visites del Museu que puguin ser visualitzades en línia.

Tens un objecte preferit? Aquesta proposta participativa començarà amb l’aportació de treballadors i treballadores del Museu d’Arqueologia de Catalunya, que mostraran la seva simpatia per un dels objectes de la col·lecció. Aquesta proposta s’estendrà, una vegada superem el tancament del Museu, a visitants i també a personalitats del món de la cultura, l’esport, l’economia, etc. Una forma de donar veu als nostres visitants.

Relats i vivències. Memòria viva del Museu d’Arqueologia de Catalunya. La història del Museu fa memòria i agraeix la tasca desenvolupada pels seus treballadors a través d’un seguit d’entrevistes documentades, un relat de vida que vol retre homenatge a la seva feina i dedicació. Actualment disposem de materials editats del dibuixant Antoni Bregante, el restaurador d’Empúries Domingo Gamito i la que fou directora del Museu d’Arqueologia de Catalunya a Girona, Aurora Martín. Estan en fase de producció les entrevistes a Eduard Porta i Lluís Montreal. Aquest projecte el dirigeix Àngels Casanovas.

A les xarxes socials, Instagram, Facebook i Twitter del MAC, @macarqueologia, mantenim amb un creixement estable al voltant de 10.000, 15.000 i 5.000 seguidors, respectivament. Hi desenvolupem les principals accions pròpies d’aquestes xarxes i apostem per mantenir la gran col·laboració que ha representat el MuseumQuizACasa.

  • Fil d’Ariadna. Joc de participació per descobrir objectes singulars a partir de diverses pistes, com ara fotografies i descripcions curtes.
  • Objectes 3D a través de l’Skechfab. Es presenten els objectes exposats més singulars amb textos descriptius.
  • Les col·leccions exposades a “Art Primer. Artistes de la prehistòria”. Una selecció de fotografies dels objectes més rellevants redactats per la comissària, Inès Domíngo.
  • Històries del MAC. Selecció de fotografies històriques dels nostres jaciments. Col·leccions fotogràfiques històriques del MAC.
  • Esdeveniments singulars. Records de Sant Jordi, del Dia de la Dona o d’altres efemèrides.
  • MuseumQuizACasa. Diversos museus catalans llancem #MuseumQuizACasa, una edició conjunta especial del concurs MuseumQuiz durant els dies de confinament amb l’objectiu de proporcionar una alternativa cultural i de lleure mentre duri el confinament social sol·licitat per les autoritats sanitàries com a mesura de prevenció de la Covid-19. El concurs és accessible a través de l’adreça web www.museumquizacasa.org. La nova proposta d’una quinzena de museus adopta el nom de #MuseumQuizACasa i inclou una versió per a adults (públic en general) i una altra per a famílies (infants). El concurs, iniciat el dissabte 28 de març, estarà actiu mentre duri el confinament social. De dilluns a divendres s’adreça a famílies, amb un concurs cada dia dedicat a un dels museus participants, i els dissabtes s’adreça al públic general, amb preguntes de tots els museus en un únic concurs. Està construït sobre la plataforma gratuïta Kahoot. Acció finalitzada per Sant Jordi.
  • La producció editorial en línia. Una proposta de lectura dels nostres llibres electrònics i publicacions destacades.

Accions articulades a través del web del MAC

Creació de l’espai MAC en línia a www.mac.cat. La web del MAC recull tot un conjunt de materials consultables i utilitzables en format digital. S’ha organitzat en set apartats: Patrimoni del MAC en 3D, Llibres digitals, Un museu sota l’aigua, Recursos educatius, Exposicions. Darrere el teló! Documentals, vídeos i clips, Conferències i Catàlegs i publicacions en pdf. Patrimoni del MAC en 3D proposa conèixer més de cent objectes del Museu en 3D, a través de la plataforma Skechfab. El MAC es consolida com un dels museus d’arqueologia a escala mundial amb una proposta més àmplia. A Catàlegs i publicacions en pdf el Museu vol apropar la seva línia editorial de publicacions de recerca al gran públic, oferint descàrregues gratuïtes de les seves publicacions: monografies, revistes Cypsela i Empúries, i alguns dels catàlegs d’exposicions ja programades. Les Conferències del MAC recullen les gravacions en directe de més d’un centenar de conferències de destacats investigadors catalans que aporten coneixement d’actualitat de gran part de les temàtiques pròpies del Museu. L’entrada a Recursos educatius ens apropa a les propostes educatives de cadascuna de les seus del MAC, que ofereixen més d’un centenar d’activitats diverses de tots els nivells educatius; també proposa els jocs especialment dissenyats per al Cap de Setmana Ibèric i mostra alguna de les activitats més destacades. Exposicions. Darrere el teló! és un espai on volem mostrar aspectes poc coneguts de la creació d’exposicions, activitats i recursos museogràfics, de la mà del making of o vídeos descriptius. Documentals, vídeos i clips mostra una síntesi dels materials que s’han utilitzat en diverses exposicions temporals. Un museu sota l’aigua recull una selecció de vídeos que ens mostren el funcionament i l’activitat del Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya.

Pàgina del MAC en línia
Pàgina del MAC en línia

Arqueolab en línia. Es tracta d’una proposta de creació de continguts educatius en línia. El projecte es troba en fase de desenvolupament i disposarà de materials en àudio, vídeo i pdf descarregables estructurats temàticament, que permetran treballar els continguts als educadors. Es presenta un primer bloc de continguts desenvolupats pel conservador Toni Palomo, que consisteix en deu vídeos d’arqueologia experimental que ens descriuen d’una forma amena, clara i propera aspectes de la vida quotidiana a la prehistòria: mètodes de fer foc, creació d’instruments lítics, elaboració de bols, etc.

Logotip de l'Arqueolab

Programació i desenvolupament d’exposicions virtuals. La creació d’una exposició aporta gran quantitat de reflexions, continguts, recursos participatius i interpretatius. La creació d’exposicions virtuals vol aprofitar tot aquest bagatge experiencial amb l’objectiu de fer-lo durador en el temps i internacional a través d’Internet. S’ha programat la creació de diverses exposicions virtuals que inclouran els vídeos, audiovisuals i recursos sonors en una plataforma que permeti la interacció de l’usuari per a l’aprenentatge i el gaudi. Començarem amb la virtualització de l’exposició presencial “Art Primer. Artistes de la prehistòria” i continuarem amb la creació d’exposicions virtuals vinculades a la nova exposició permanent del MAC a Empúries, caps tallats a Ullastret, 175 anys del Museu d’Arqueologia de Catalunya a Girona i a Olèrdola. En aquests darrers casos, en desenvolupar en paral·lel l’exposició presencial i la virtual els recursos d’interacció i participació es dissenyaran a mida.

Accions de comunicació, debat i intercanvi

L’Arqueoblog. El blog del MAC. La nova proposta de creació d’un blog específic i global per al MAC s’emmarca dins el seu projecte de Pla Estratègic MAC 2025, en el qual es recull la necessitat de dissenyar i implementar una estratègia digital per al conjunt del Museu que depassi la simple intenció comunicativa i abasti el conjunt de les seves funcions i activitats. Així, cal assenyalar que, com a visió a llarg termini que ha d’inspirar i guiar tot el seu treball present i futur, el MAC expressa la seva voluntat d’esdevenir “un museu de referència, tant nacionalment com internacional, símbol de l’aposta de Catalunya per la innovació i la creativitat, obert, inclusiu, transparent i sostenible, on l’arqueologia explica, qüestiona, sorprèn i emociona”. D’aquesta visió estructurant a llarg termini, en deriven els set objectius estratègics de la institució, que, al seu torn, emmarquen i configuren els diversos programes i accions que s’han d’implementar per assolir-los, sigui a curt, mitjà o llarg termini.

Els objectius de l’Arqueoblog són informar de la diversitat d’activitats que desenvolupa el Museu, especialment d’aquelles menys visibles per al públic; compartir històries i experiències singulars lligades a la història del Museu, les seves col·leccions i el seu personal; construir una plataforma de discussió en relació amb l’activitat del Museu i, en general, del sector museístic i patrimonial català, i posicionar el MAC com a prescriptor de projectes, indrets i museus relacionats amb els museus i el patrimoni arqueològic.

Quant a la comunicació, mantenim el contacte en línia a través de la tramesa de butlletins electrònics, per tal d’informar de les novetats i propostes d’activitats. Actualment formem un grup de més de quinze mil seguidors.

Les propostes que hem presentat amb les etiquetes accions a les xarxes socials, accions al web i accions de comunicació, debat i intercanvi actuen organitzadament i interconnectada, de tal manera que aquesta subdivisió només esdevé una forma de presentar ordenadament les diferents propostes que els usuaris viuran de manera interconnectada.

Gran part de les propostes han estat definides durant el confinament, fruit de la voluntat d’apropar a la ciutadania la personalitat del Museu a través dels seus treballadors i treballadores. Són ells els protagonistes dels continguts que volem que arribin a través del complex canal d’Internet, ple de recursos i propostes molt diverses. Altres accions de més envergadura, com la posada en línia de les col·leccions o l’arxiu d’imatges del MAC, no trigaran gaire a fer visible el seu marc d’acció.

El Museu d’Arqueologia de Catalunya, amb aquesta orientació d’una part de la seva línia estratègica, centra un espai fonamental de la seva línia d’acció en la creació i difusió del coneixement arqueològic a través d’Internet. Una estratègia que l’hauria de conduir a públics més variats i diversos i, en definitiva, a un millor posicionament de l’arqueologia i de les persones que dediquen la vida al seu estudi des del Museu.